Korona muutti ruokamarkkinaa ja kulutuskäyttäytymistä merkittävästi. Elintarvikeketjun on täytynyt tehdä nopeita ja notkeita toimia pystyäkseen vastaamaan kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Samalla kotimaisen ruoantuotannon tärkeys on korostunut.
Atrian uusin Hyvä Ruoka -asiakaslehti pureutuu kotimaisen ruoantuotannon vahvuuksiin. Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio toteaa lehdessä, että suomalaisessa ruokajärjestelmässä ajatustenvaihto onnistuu ilman raja-aitoja ja ratkaisuja etsitään yhdessä. Lisäksi ruoan turvallisuuteen on maassamme satsattu jo kymmeniä vuosia.
Ruoan turvallisuuteen on maassamme satsattu jo kymmeniä vuosia.
Luottamus suomalaiseen ruokaan heijastuu etenkin kaupan puolella, jossa kotimaisen kysyntä on kasvanut huomattavasti. S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidlin edustajat toteavatkin lehdessä, että kotimaisuudesta kannattaa viestiä.
Kotimaisuudesta kannattaa viestiä.
Poikkeusolojen kääntöpuolena on ammattikeittiöiden myllerrys, ahdinkokin, joka paikoin on syvä. Samalla monet alan toimijat ovat osoittaneet kekseliäisyyttä ja kehittäneet aivan uudenlaisia palveluja. Hyvä Ruoka -lehdessä kerrotaan muun muassa Compass Groupin käynnistämästä kotiruoan myynnistä ja kiertävästä ruokarekasta. Poikkeusoloissa kehitetyt liikkuvan ruuan palvelut ennakoivat Food Service -alan tulevaisuutta.
Lue koko lehti: Atria_Hyva_Ruoka_2_2020.