Teimme Twitterissä ja LinkedInissä pikagallupin siitä, miten uutiskirje otetaan useimmiten vastaan. Vastausvaihtoehtoina olivat:
- Silmäilen otsikot
- Luen 1-2 juttua
- Luen ja avaan linkitkin
- Poistan kirjeen lukematta
Epävirallinen ja toki melko pieni otanta antoi selkeät suuntaviivat: enemmistö vastaajista silmäilee otsikot. Hyvä. Se tarkoittaa, että uutiskirje on ensinnäkin relevantti: sitä tilaavat ihmiset, joille aihe tai yritys on tärkeä. Otsikoiden silmäily on ensi askel sisällön tarkempaan lukemiseen. Panosta vetävään ja kertovaan otsikointiin.
Lukee 1-2 juttua: erinomaista! Aiheet ovat selkeästi uutiskirjeen saajalle relevantteja ja tarkkaan pohdittuja. Seuraavana askeleena on: Lukee ja avaa linkitkin. Jes, tähän tähdättiin. Vastaanottajien kiinnostuksen kohteet ja tarpeet on tunnistettu ja uutiskirjeen lähettäjä pystyy tarjoamaan niihin vastauksia.
Lukee ja avaa linkitkin. Jes, tähän tähdättiin.
Poistaa kirjeen lukematta: Analyysin paikka – mikä meni pieleen? Ehkä vastaanottaja ei ole kiinnostunut aiheesta alun perinkään, jolloin hänellä ei ole syytä tilata uutiskirjettä. Oliko viestin pääotsikko muotoiltu epäselvästi? Monimutkainen sisältö ei avaudu kiireiselle lukijalle. Liian yleinen taas ei herättele lukijoita. Paketoi olennainen sisältö pääotsikkoon kiinnostavasti.
Monimutkainen sisältö ei avaudu kiireiselle lukijalle. Liian yleinen taas ei herättele lukijoita.
Viestinnän kanavana uutiskirje on mitä mainioin. Vastaanottaja saa viestit kompaktissa muodossa ja suoraan omaan sähköpostiin tarjoiltuna. Uutiskirje tuo näkyville viestit, jotka esimerkiksi sosiaalisessa mediassa menevät monelta ohi joko ajoituksen, algoritmien tai toisenlaisen muotoilun takia. Uutiskirje on myös henkilökohtaisempi ja räätälöitävämpi väline kuin sosiaalinen media.
Uutiskirje on henkilökohtaisempi ja räätälöitävämpi väline kuin sosiaalinen media.
Sähköpostien määrä Teams- ja Zoom-aikakaudella on vähenemässä, mutta tästä huolimatta sähköpostien merkitys jokapäiväisenä viestintävälineenä on merkittävä ja globaalisti kasvava. Vähenevä sähköpostin määrä voi toimia myös uutiskirjeen lähettäjän eduksi, koska tällöin viesti ei niin helposti huku massan joukkoon.
Lopulta sisältö ratkaisee aina vaikuttavuuden. Kun mediasisältö hyödyttää ja arvostaa vastaanottajaa, viestit huomataan.
Lue lisää sisältömarkkinoinnin palveluistamme.
Kuva: Ben White / Unsplash