Kouvolaan valmistui vuodenvaihteessa Suomen ensimmäinen kuivan maan satama. Kouvola RRT -intermodaaliterminaalin rakennushankkeen projektinjohdosta vastasi Ramboll CM. Rambollin alikonsulttina vastasimme hankkeen viestinnästä koko neljä vuotta kestäneen rakennusajan tiiviissä yhteistyössä Kouvolan kaupungin kanssa.
LÄHTÖKOHTA
Kouvola RRT on ainoa Euroopan TEN-T-ydinliikenneverkon (Trans European Network — Transport) rautatie- ja maantieterminaali Suomessa. Näitä kuivasatamiksikin kutsuttuja, eri kuljetusmuotoja yhdistäviä rahtiterminaaleja tarvitaan, jotta yhä suurempi osa rahtiliikenteestä voidaan siirtää EU:n ilmastotavoitteiden mukaisesti kumipyöriltä muihin liikennemuotoihin. Kuivasatamat linkittävät sisämaassa toimivat yritykset tehokkailla ratayhteyksillä merisatamiin, vähentäen samalla edestakaista konttiliikennettä ja maanteillä kuljettuja kilometrejä.
PALVELUMME JA TOTEUTUS
Hankeviestinnän joustavaan palvelukonseptiimme kuuluvat säännölliset asiakaspalaverit, joissa sovimme erikseen kaikista tuottamistamme palveluista. Meille on tärkeää, että RRT:n kaltaisissa monivuotisissakin hankkeissa palvelun laajuus vastaa joka hetki asiakkaan tarpeita ja toiveita.
RRT-hankkeen viestintäpalettiimme sisältyi laajalla skaalalla tuotteita viestinnän suunnittelusta ja ydinviestien kirkastamisesta monikanavaiseen päivittäisviestintään ja sisällöntuotantoon:
- hankkeen internet-sivujen konseptointi ja ylläpito
- some-sisällöt hankkeen kanaviin
- uutiskirjeet
- mediatiedotteet suomeksi ja englanniksi
- esitteet ja muut markkinointimateriaalit
- videot
- mediaseuranta
- viestinnän mittaaminen ja raportointi
Keskeisimpinä viestinnän kanavina RRT-hankkeessa toimivat verkkosivut, Facebook ja sidosryhmäuutiskirjeet. Esimerkkinä viimeisestä tuotimme sidosryhmille uutiskirjeen, jossa kerroimme, mitä on kestävä infrarakentaminen ja kuinka kestävyys toteutui RRT-hankkeessa.
LOPPUTULOS
Isot infrahankkeet kiinnostavat poikkeuksetta suurta yleisöä ja päättäjiä, ja syystä. Niihin sijoitetaan julkisia varoja ja ne vaikuttavat monella tapaa ihmisten elinpiirissä vuosikymmenten ajan. Siksi hankkeista viestiminen avoimesti, informatiivisesti ja ajantasaisesti on tärkeää.
Kouvola RRT -hankkeen etenemistä oli mahdollista seurata reaaliajassa hankkeen kanavissa. Hanke oli laatuaan ensimmäinen Suomessa, ja se noteerattiin myös useissa kansainvälisissä mediakanavissa. Kouvola RRT valmistui lopulta alkuperäisessä aikataulussa ja alle ennakoitujen kokonaiskustannusten. Hieno saavutus näinä poikkeuksellisina aikoina!