Työ ruokaketjun viestinnän parissa tuo työpöydälle monia isoja, ajankohtaisia ja tulevaisuuteen ulottuvia teemoja, kuten vastuullisuus, luonnon monimuotoisuus, hiilensidonta ja tulevaisuuden tuotantotavat. Myös kohderyhmien kirjo on suuri ja viestinnän aiheet saattavat saada eri osissa ketjua erilaisia merkityksiä.
Syöminen ja ruoka ovat tiivis osa meidän jokaisen arkea, joten ruoan alkuperä ja sen tuotantotavat vaikutuksineen kiinnostavat ja herättävät tunteita. Ruokaketjun vaikutukset myös ulottuvat laajalle, joten viestintä sen parissa on äärimmäisen mielenkiintoista. Toisaalta myös haastavaa. Ruokaketjun toimijoilta vaaditaan läpinäkyvyyttä, mikä on viestinnällisesti oma taitolajinsa. Koska kaikilla ketjun toimijoilla ei ole samoja mahdollisuuksia oman toimintansa kuvaamiseen, on hyvä, että isot toimijat huolehtivat läpinäkyvästä viestinnästä molempiin suuntiin.
Viime keväänä aloitimme yhteistyön Atria Alkutuotannon kanssa. Uusi kumppanuus on vienyt meidät entistä syvemmälle suomalaiseen ruokaketjuun ja teemme viestintää koko ruokaketjun mitalla: pellolta pöytään. Atria Alkutuotannon kumppanina osallistumme viestinnän suunnitteluun ja tuotamme sisältöä eri kanaviin. Tärkeä osa työtä on keskustelut asiakkaan kanssa. Niissä ideat täydentyvät näkökulmilla ja tiedolla.